-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45820 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:40

نقش قوه مقننه در حكومت اسلامي چيست؟
نيروي تقنين در حكومت اسلامي همان نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي است، كه در چهار چوب قوانين اسلام براي پيشبرد عمران و آبادي و تامين عدالت اجتماعي، برنامه ريزي مي كنند، لوايحي كه از طرف هيئت وزيران در اختيار نمايندگان ملت قرار ميگيرد، بعد از شور و تبادل نظر و دقت كافي به تصويب رسيده و براي اجراء و تطبق، آن را در اختيار دولت قرار مي دهند، اين قوه را در اصطلاح امروز، «پارلمان» و «مجلس نمايندگان» يا «مجلس شورا» ميگويند.
اشتباه نشود قوه مقننهاي كه در حكومت اسلامي از آن بحث ميشود، با قوه مقننهاي كه در حكومتهاي جهان امروز، رواج دارد كه فردي يا گروهي براي رفع نيازمنديهاي كشور، قوانيني وضع مي نمايد، فرق اساسي دارد.
زيرا در حكومت اسلامي، تشريع و جعل قانون منحصر به خداوند سبحان است، و جز او شارع و قانونگذاري وجود ندارد، و راي و نظر هيچ كس، در حق كسي حجت و نافذ نيست و كسي حق ندارد، هر چند عالم و دانشمند و متفكر هم باشد، قانوني وضع كند، يا حلالي را حرام و حرامي را حلال نمايد، و جامعه را بر اجراي آن مجبور سازد. از اين جهت، جعل و وضع قانون در حكومت اسلامي منحصر به خدا است. نمايندگان مجلس، حق جعل و وضع قانون ندارند، فقط برنامه ريزي امور عمراني و اقتصادي و سياسي كشور، در چهارچوب قوانين اسلامي برعهده آنها است.
نمايندگان مجلس، پس از مشاوره و تبادل نظر با در نظر گرفتن تمام جوانب امر، طرحها و يا لوايح را به تصويب ميرسانند و براي اجرا در اختيار دولت قرار ميدهند. بهعبارت ديگر، هر قانون و حكمي، سه مرحله دارد:
1- مرحله تشريع و جعل كه منحصر به خداوند است.
2- مرحله شناخت قانون و استخراج آن از مدارك شرعي كه وظيفه فقها و كارشناسان امور ديني است.
3- مرحله برنامهريزي كه وظيفه نمايندگان مجلس شورا است، ناگفته پيدا است وظيفه يك چنين گروه، جعل قانون نيست، بلكه تطبيق آن بر موارد آن است و لذا بايد از افراد اگاه و داراي تخصص در رشتههاي مختلف علوم تشكيل شوند، تا طبق ضوابط اسلامي براي اداره كشور برنامهريزي كنند
بهترين اسم براي اين مجلس، (مجلس شوراي اسلامي) است، زيرا نمايندگان در پرتو قوانين اسلامي با شور و مشورت برنامهريزي ميكنند، همچنانكه ميتوان آن را مجلس ملي نيز خواند، زيرا نمايندگان برگزيده ملت ميباشند.

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.